Energią Wody jest przepływ, z łatwością zakręca i porusza się w zgodzie z budową terenu. Woda może być nieruchomym zwierciadłem na powierzchni, ale w jej głębinach toczy się bogate i złożone życie ryb, wodorostów, kamieni i innych istot. Woda jest cicha i spokojna, ale w odpowiednich warunkach staje się żywiołem, który zmienia krajobraz w sposób, którego nie jesteś w stanie sobie wyobrazić. Na przeciwnym do Drewna krańcu kontinuum Żywiołów, dziecko Wody płynie z prądem, ale ma też bardzo kreatywny umysł i najprawdopodobniej jest myślicielem w bogatym świecie wewnętrznym.
Córka Allison, Noelle, jest dzieckiem, które przyszło na świat z zupełnie inną energią i obecnością, i można to było zauważyć od samego początku. „W jej wielkich, pięknych oczach widzieliśmy starą duszę”, mówi Allison. „Od początku była bardzo cicha, co było widoczne zwłaszcza w porównaniu ze starszą siostrą, która jest dzieckiem Drewna. Była mało wymagająca jako niemowlę i nie trzeba jej było często uspokajać, bo sama znalazła na to sposób”. Allison dodaje, że nawet gdy są razem w pokoju, Noelle zajmuje mniej przestrzeni niż jej siostra (Drewno). Jej reakcje nie są dramatyczne, przeżywa sytuacje w swoim wnętrzu. Jednakże z powodu swojej cichej natury łatwo może się zgubić, gdy jest zamieszanie. Zdarza się, że będąc na jarmarku, odchodzi gdzieś sama i znika w tłumie, zaabsorbowana własnymi myślami. Kiedy Noelle zaczęła chodzić do przedszkola, zazwyczaj siedziała w kąciku i przyglądała się innym. Często czuła się przytłoczona i płakała. Czasami miała problemy z przestawieniem się z jednego zadania na inne. Ponieważ boi się ciemności i głośnych dźwięków, ma problemy z zasypianiem. Ogólnie, mądrość Noelle wykracza poza jej wiek i daje jej wyjątkowe spojrzenie na życie.
Niemowlę Wody jest najłatwiejsze w opiece ze wszystkich typów. Jest zadowolone, gdy leży albo siedzi na podłodze i obserwuje świat. Jest mistrzem obserwacji, ale gdy ma motywację, to zaczyna eksplorować podobnie jak dzieci innych Żywiołów. Jest kochające i przywiązane do rodziców, ale też nieśmiałe i nie chce rozmawiać ani nawiązywać kontaktu wzrokowego z obcymi.
Starsze dziecko Wody odczuwa rzeczy bardziej niż inne dzieci, dogłębnie rozumiejąc emocjonalne niuanse. Rodzice mogą je opisywać jako „starą duszę”. Może godzinami tworzyć swój wewnętrzny świat, badając głębokie myśli i uczucia. Zazwyczaj ma kilku bliskich przyjaciół i lubi spędzać czas w domu, wystarczy mu odrobina towarzyskich aktywności, by poczuć łączność z innymi. Zbyt wiele czułości, rozmów i stymulacji może je przytłoczyć. Rodzice muszą zapewnić mu przestrzeń dla samotności.
Dziecko Wody ma powściągliwą naturę i może się obawiać nowych rzeczy albo nadmiernie stymulujących zabaw. Nagłe ruchy, głośnie fajerwerki, skakanie na trampolinie może przytłoczyć jego zmysły. Jeśli podniesiesz na nie glos, możesz je nastraszyć, a strach sprawia, że się wycofuje i chowa. Podobnie zachowuje się w obliczu wyzwań lub zdenerwowania. Gdy ma zbyt wiele myśli i uczuć, i nie może się z nimi uporać, potrzebuje czasu w samotności, by rozpracować je w swoim umyśle. Rodzice bywają sfrustrowani, gdy dziecko Wody chowa się do szafy albo pod kołdrę, zamiast omówić z nimi problemy.
Dziecko Wody żyje po swojemu, idea czasu może być dla niego trudna do zrozumienia, bo nie odczuwa jego przepływu w ten sam sposób co inni ludzie. Trudno jest mu się pospieszyć, więc pamiętaj, żeby zorganizować trochę dodatkowego czasu, by zdążyło przygotować się do szkoły lub innych zadań. Struktura i tempo szkoły także mogą być dla niego trudne, bo ma tendencje do skupiania się na zadaniu tak bardzo, że może nie zauważyć, że klasa robi już kolejne. Ponieważ jest ciche i nie robi zamieszania, nauczyciel może się nie zorientować, że ma zaległości i potrzebuje indywidualnej pomocy, żeby poradzić sobie z materiałem.
Wytrącone z równowagi dziecko Wody żyje we własnym świecie. Ma problemy z punktualnością i zorganizowanymi aktywnościami. Ponieważ nie przeszkadza mu samotność, może mieć problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem znajomości. Może czuć się wyobcowane w szkole i stać się odludkiem, może też otrzymać diagnozę ADHD z zaburzeniami uwagi. W czasie lekcji może się nudzić, pogrążać w marzeniach i przez to pomijać ważne informacje dotyczące zadań albo zapominać o oddaniu ich nawet jeśli zostały zrobione.
Fizyczny archetyp Wódy to krępe, krągłe i dość nabite ciało o okrągłej twarzy, pełnych policzkach i ciemniejszej cerze.
Grant nie ma nic przeciwko temu, by po szkole zostać w domu i bawić się klockami Lego. Może spędzać całe godziny w swoim wyobrażonym świecie albo czytać książkę. Nie znosi sprawunków i zorganizowanych aktywności po szkole, preferuje przebywanie w domu. Chociaż lubi jeździć na rowerze i grać w piłkę, najłatwiej mu zachować równowagę, jeśli po szkole może pobyć sam. W przeciwieństwie do swojej siostry (Ziemia), Grant musi wiedzieć, dlaczego ma coś zrobić albo co z tego będzie miał. Zazwyczaj jest niekonfliktowy, ale bywa uparty, jeśli zadanie mu nie odpowiada. Nie ma problemu z punktualnością albo pracą w zorganizowanym środowisku, jednakże popędzanie go przynosi zazwyczaj rezultaty przeciwne to pożądanych.
Źródło: Tradycyjna Medycyna Chińska. Poradnik dla rodziców Zachodu. Jak zrozumieć wyjątkowe potrzeby naszych dzieci i uzdrowić je od wewnątrz., Robin Ray Green, Vital