Uważa się, że niebo i stonce są yang, a ziemia i księżyc są yin. Z powodu naturalnego ruchu nieba i ziemi, słońca i księżyca, miesiące długie występują na przemian z krótkimi, a rok ma w chińskim kalendarzu trzysta sześćdziesiąt pięć dni. Energia płynie w ciele człowieka kanałami, które również podlegają tym zasadom.
Obszar nieba i ziemi jest olbrzymi, a zasięg działania yin i yang nieograniczony, ponieważ w ostatecznym rozrachunku wszystko we wszechświecie można określić w kategoriach yin i yang. Yin i yang nie są absolutne, ale ich zasada pozostaje niezmienna. Od reguł, które nimi rządzą, nie ma wyjątków, chociaż wszystko wokół zmienia się w zależności od punktu odniesienia. Na przykład zanim narodziły się wszelkie zjawiska i stworzenia na ziemi, potencjał życia był uśpiony w yin. Nazywa się to yin w yin. Ale z chwilą gdy potencjał ten przejawił się na ziemi, nazywamy go yang w yin. Yang qi działa dopiero po narodzinach, czyli w fazie tzw. późniejszego nieba i umożliwia wzrost.
Yin dostarcza formy. Yang umożliwia wzrost. Ciepło wiosny daje impuls do narodzin, ogień lata napędza wzrost i rozwój, chłód jesieni sprzyja dojrzewaniu i zapewnia zbiory, a zimno zimy wymusza bezczynność oraz przechowywanie. Na tym właśnie polegają cykliczne zmiany w przyrodzie. Jeśli ten rytm zostanie zakłócony, pogoda staje się kapryśna i nieprzewidywalna, a energie wszechświata wymykają się spod kontroli. Ta zasada dotyczy również ludzkiego ciała.
Wyjaśnienie podziału i i zjednoczenia trzech yang.
Mędrzec zwraca się twarzą na południe. Przed nim rozciąga się guang ming, czyli wielka przestrzeń, za nim znajduje się tai chong, czyli wielkie obniżenie. Przez obniżenie w obszarze tai chong przebiega kanał zwany shaoyin lub pomniejszym yin. Ponad nim znajduje się taiyang, zwane też większym yang, czyli kanał pęcherza moczowego. Dolna część kanału taiyang rozpoczyna się na zewnętrznym brzegu małego palca stopy, w punkcie zhiyin (PM 67). Górna część dochodzi do jingming (PM 1), punktu zlokalizowanego na twarzy w pobliżu oczu.
Kanał taiyang (pęcherza moczowego) jest połączony w parę z kanałem shaoyin (nerek). Jest on wystawiony na działanie słońca i uważany za zewnętrzny. Kanał shaoyin (nerek) biegnie przyśrodkowo, przez zacienioną część ciała, i uważa się go za wewnętrzny. Określamy go jako yang w yin.
Przyjrzyjmy się teraz górnej części ciała. Górna część jest yang i zwie się ją guang ming. Dolna część jest yin i zwie się ją taiyin lub większym yin. Yangming, czyli pośrednie yang, przebiega przed obszarem taiyin. Najodleglejszy punkt kanału yangming (żołądka) znajduje się na czubku drugiego palca na stopie w punkcie lidui (Ż 45). W porównaniu z taiyin, yangming jest zewnętrzne i znajduje się na ciele w obszarze, który nie jest osłonięty przed działaniem słońca, dlatego nazywa się go również yang w yin.
Wewnętrzna część ciała jest yin. Na samym skraju tego obszaru rozpoczyna się mniejsze yang, stopniowo odsłaniane na działanie słońca. Zwie się ono shaoyang i stanowi łącznik pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym. Kanał shaoyang (pęcherzyka żółciowego) ma swój początek w punkcie zhuyiaoyin (PZ 44). Jueyin jest skrajnym yin, a zarazem ostateczną fazą yin. Z niej rodzi się yang. Nazywa się je shaoyang w yin. Zróżnicujmy teraz i omówmy cechy trzech kanałów yang.
Taiyang znajduje się na powierzchni, z natury jest otwarte i ekspansywne; jest tym, co na zewnątrz. Yangming jest wewnętrzne, a jego zadanie polega na przechowywaniu; dlatego można je przyrównać do domu. Shaoyang, które jest pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym, pełni funkcję pomostu; uważa się, że łączy wnętrze z zewnętrzem. Trzy yang nie działają niezależnie od siebie, lecz zgodnie współpracują. Dlatego zbiorczo określamy je jako jedno yang.
A co z oddzielnością lub jednością trzech yin?
Przyjmuje się, że to, co na zewnątrz, jest yang, a to, co wewnątrz, jest yin. To, co wewnątrz, składa się z trzech yin. Kanał taiyin (śledziony) jest pośredni i znajduje się w obszarze zacienionym. Ma on swój początek na skraju palucha w punkcie yinbai (Ś11). Taiyin określa się jako yin w yin. Za nim znajduje się shaoyin. Kanał shaoyin (nerek) rozpoczyna się na podeszwie stopy w punkcie yongchuan (N 1). Shaoyin uważa się za shaoyin w yin.
Przed shaoyin znajduje się jueyin, czyli najwyższe yin. Kanał jueyin (wątroby) zaczyna się na drugim skraju palucha stopy w punkcie dadun (W 1). Otoczony i poprzedzony dwoma kanałami yin, kanał jueyin jest najbardziej yin ze wszystkich meridianów yin. Dlatego nazywany jest jueyin w yin, skrajnym yin.
Podsumowując, można powiedzieć, że taiyin jest najbardziej powierzchniowym spośród trzech kanałów yin i ma ekspansywną naturę. Jueyin jest najgłębszym z trzech yin. Jego naturą jest przechowywanie, dlatego porównuje się je do domu. Shaoyin znajduje się między nimi, odpowiada za ich połączenie i dlatego jego rolę można porównać z rolą zawiasów albo drzwi. Trzy yin również muszą zgodnie współpracować. Ogółem traktuje się je jako jedno yin.
Można więc mówić o jednym yin i jednym yang. Qi aspektu yin i qi aspektu yang poruszają się swobodnie w całym ciele. Dzieje się tak dzięki wzajemnemu oddziaływaniu yin i yang oraz powiązaniu zewnętrznego z wewnętrznym.
Źródło: "Kanon Medycyny Chińskiej Żółtego Cesarza" Maoshing Ni